woensdag 23 juni 2010

Per auto en te voet (1919): Wandeling 11

Wandeling No. 11.

PER AUTO.
De auto rijdt op den grintweg Ommen-Hellendoorn bij den driesprong no. 219 den weg op naar Den Ham en stopt bij de eerste bocht in den weg, rechts een draaihekje (1 3/4 K.M. verder het kasteel Eerde), en rijdt daarna terug tot den driesprong no. 219, en hier linksaf tot aan de Nieuwe Brug, waar de auto wacht, 1 3/4 K.M.

WANDELlNG. Kaart No. 7. - 0.7 K.M.
Door het draaihekje volgen we het pad langs den hoogen of steilen oever van de Regge, dat een schilderachtig gezicht op¬levert op het riviertje met zijn dichtbegroeide oevers. Het mooiste uitzicht heeft men op den grintweg, even voorbij het hekje. Niet lang echter kunnen we de rivier volgen, het bosch belet het ons; spoedig komen we bij de school op den grintweg naar Hellendoorn, waar de Nieuwe Brug gelegenheid geeft de rivier over te gaan. Aan deze brug zijn historische herinneringen verbonden; hier werden in het begin der 16e eeuw de Sallandsche edelen door benden van den Hertog van Gelre, in vereeniging met inwoners van Zwolle, overvallen en naar deze stad gevoerd. Toen werd het kasteel Eerde verbrand. Meermalen werd dit punt als verzamelplaats uitgekozen, zelfs door de Staten van Overijsel, en geen wonder, want hier loopen vele wegen samen; van het Oosten de wegen van Den Ham en Hardenberg, van het Noorden die van Ommen, van het Westen die van Zwolle en Raalte en van het Zuiden van Holten, terwijl ook de Regge in vroeger tijden een bevaarbare rivier was en als waterweg gebruikt werd.